swoon top

Swoon är ett nytt möbelföretag med stor erfarenhet. Grundarna har arbetat med badrum i Norden under många år. Målet är att göra det enklare att köpa personliga möbler med smarta förvaringslösningar för badrummet genom att sälja möblerna på nätet via ett digitalt showroom, och leverera dem direkt hem till kunderna.

Swoon har i samarbete med Kreationsbyrån tagit fram en ny typ av e-handelsplats för exklusiva badrumsmöbler. En av de utmärkande funktionerna är att kunderna har möjligheten att skapa egen möbelkonfiguration via ett Digitalt Showroom på ett enkelt och stilrent sätt, optimerat för mobiler och plattor.

E-handelslösningen är byggt på Shopic eCommere. Design och formspråk har Britny hjälpt till med.

Funktionalitet

Bakom Swoon.se's avskalade och stilrena yta döljer sig avancerad funktionalitet. Några funktioner som kan lyftas fram är:

  • Digitalt showroom - sätt ihop egen konfiguration av badrumsmöbler
  • Produktfilter - filtrera bland produkter, enkelt och snabbt
  • Multispråk - stöd för flera språk utöver svenska
  • Multivaluta - stöd för fler valutor utöver svenska kronor
  • Snabbkassa - en snabb, enkel kassa som optimerar konvertering
  • Mobile first - responsive design, primärt optimerat för iPad och mobila enheter
  • Två lagerplatser -  en i Sverige och en utomlands
  • Bokföringsrapport - en specialanpassad rapport för bokföringsunderlag

Utmaningar

Det var viktigt att väva in Swoons kvalitetskänsla och professionalism i formspråket, därav valet av en tidsenlig, platt design med färger från egna kollektionen.

Den enskilt största tekniska utmaningen har varit det digitala showroomet som hade uppemot 30 miljoner unika kombinationer av bilder, något som tvingade oss att tänka i nya banor.

Redan tidigt insåg man vikten av att optimera användarupplevelsen för plattor och mobiler. Något som genomsyrade hela utvecklingsprocessen och som resulterade i ett lättillgängligt och optimerat användargränssnitt. Stora utmaningen här var de högupplösta retina-bilderna som även skulle fungera på mindre mobiler utan att äta upp all bandbredd. Lösningen vi valde bygger på att leverera olika stora bilder för olika devices enligt adaptive-images.


Jag är väldigt nöjd med vårt samarbete. Inte bara med Kreationsbyråns tekniska kompetens utan även deras djupare förståelse för slutkundernas användarupplevelse.

Lars Tobiasson Swoon
Square Tvaettstaellsskap Swoon

Process

Samarbetet med Swoon har fungerat exemplariskt och är en av anledningarna till att projektet blev framgångsrikt. Redan tidigt hade vi etablerat ett förtroende för varandra vilket underlättade kommunikationen och samarbetet. 

  • Vi tog tidigt fram en proof of concept (PoC) av det digitala showroomet vilket gav oss en fingervisning kring komplexiteten bakom lösningen. Detta var en förutsättning för att ro iland med projektet och också det som befäste förtroendet hos båda parter.
  • Förstudien bestod av workshops och möten ihop med Swoon, Britny och Kreationsbyrån. Det resulterade Swoons i informationsarkitektur, grafiska profil och faktiska design.
  • Utvecklingsprocessen utfördes enligt SCRUM under ca 6 månader där tema och funktionalitet togs fram med grund i Shopic.

Framtiden

Swoon kommer inom kort öppna upp för fler marknader och vi tror att detta bara är början på deras expansion. Tack vare Swoons domänkompetens och det fantastiska koncept de erbjuder är det inte svårt att se att de har något riktigt bra på gång.

Etiketter

Shopic, responsive-design, e-commerce, SCRUM, filters, multi-language, multi-currency, e-handel, mobile-first