Swoon

Förvandlar badrum till finrum


Swoon har i samarbete med Kreationsbyrån tagit fram en ny typ av e-handelsplats för exklusiva badrumsmöbler. En av de utmärkande funktionerna är att kunderna har möjligheten att skapa egen möbelkonfiguration via ett Digitalt Showroom på ett enkelt och stilrent sätt, optimerat för mobiler och plattor.

E-handelslösningen är skräddarsydd på Silverstripe CMS

Funktionalitet

Bakom Swoon.se's avskalade och stilrena yta döljer sig avancerad funktionalitet. Några funktioner som kan lyftas fram är:

  • Digitalt showroom - sätt ihop egen konfiguration av badrumsmöbler
  • Produktfilter - filtrera bland produkter, enkelt och snabbt
  • Multispråk - stöd för flera språk utöver svenska
  • Multivaluta - stöd för fler valutor utöver svenska kronor
  • Snabbkassa - en snabb, enkel kassa som optimerar konvertering
  • Mobile first - responsive design, primärt optimerat för iPad och mobila enheter
  • Två lagerplatser -  en i Sverige och en utomlands
  • Bokföringsrapport - en specialanpassad rapport för bokföringsunderlag

 

Utmaningar

Det var viktigt att väva in Swoons kvalitetskänsla och professionalism i formspråket, därav valet av en tidsenlig, platt design med färger från egna kollektionen.

Den enskilt största tekniska utmaningen har varit det digitala showroomet som hade uppemot 30 miljoner unika kombinationer av bilder, något som tvingade oss att tänka i nya banor.

Redan tidigt insåg man vikten av att optimera användarupplevelsen för plattor och mobiler. Något som genomsyrade hela utvecklingsprocessen och som resulterade i ett lättillgängligt och optimerat användargränssnitt. Stora utmaningen här var de högupplösta retina-bilderna som även skulle fungera på mindre mobiler utan att äta upp all bandbredd. Lösningen vi valde bygger på att leverera olika stora bilder för olika devices enligt adaptive-images. 

Process

Samarbetet med Swoon har fungerat exemplariskt och är en av anledningarna till att projektet blev framgångsrikt. Redan tidigt hade vi etablerat ett förtroende för varandra vilket underlättade kommunikationen och samarbetet. 

  • Vi tog tidigt fram en proof of concept (PoC) av det digitala showroomet vilket gav oss en fingervisning kring komplexiteten bakom lösningen. Detta var en förutsättning för att ro iland med projektet och också det som befäste förtroendet hos båda parter.
  • Förstudien bestod av workshops och möten ihop med Swoon, Britny och Kreationsbyrån. Det resulterade Swoons i informationsarkitektur, grafiska profil och faktiska design.
  • Utvecklingsprocessen utfördes enligt SCRUM under ca 6 månader där tema och funktionalitet togs fram med grund i Shopic.

  


Vad kan vi göra för dig?

Har du en bra idé eller ett problem som du behöver hjälp att lösa?
Ta gärna kontakt med oss för att se vad vi kan göra för er, och ifall vi är rätt byrå för er.

Kontakta oss