Spotify Wrapped
En uppspelningsfunktion i samarbete med Jung Relations för Spotify’s Wrapped
Företaget Jung Relations är en Stockholmsbaserad byrå med fokus på marknadsföring. Byrån har flera större kunder som Coca-Cola, Google och Postnord. Företaget har nu fått i uppdrag att ta fram ett koncept kopplat till Spotify Wrapped.
Bakgrund & Uppdrag
Tekniskt ansvar för Spotify Wrapped’s nya uppspelningsfunktion
Spotify Wrapped innebär en summering av årets mest uppspelade låtar och artister. Varje Spotify-prenumerant får en personfierad lista med de mest uppspelade låtarna och kan då gå igenom sin egen lista samt visa upp den för sina vänner och bekanta. Fenomenet har blivit ett diskussionsämne där lyssnare jämför sina listor och ger varandra feedback på utfallet. För att förhöja diskussionen ytterligare har Spotify nu tagit fram en slags stöttningslinje som går att ringa in till. Visionen med satsningen är att förmedla roliga svar gentemot prenumeranternas Wrapped spellistor. Jung Relations har nu tagit fram ett koncept för detta och ombett Kreationsbyrån att skapa uppspelningsfunktionen.
Kreationsbyrån har nu fått i uppdrag att ta ansvar för den tekniska biten av projektet. Funktionen innebär att det går att ringa in till Spotify och bli erbjuden olika alternativ med svar kopplat till den känslan som uppstår inför Wrapped. Kreationsbyrån har tagit fram ljudeffekter och en robotröst, mixat och mastrat ljudbilden, samt konfigurerat ivr-logiken via en Python-webbserver. För att hantera telefoni-mediet användes 46Elks API.